skogsmommo

Alla inlägg den 13 december 2010

Av åsa - 13 december 2010 23:21

Vilket uttrycksmedel musiken kan vara! Och hur olika vi uppfattar den.

Vissa människor älskar hårdrock, andra operetter av olika slag. En del kan inte leva utan sin dagliga dos av jazz, medan andra brinner för dansbandsmusik.

-Ja listan kan ju göras oändlig -det finns så många olika sorters musik.


Själv lyssnar jag på det mesta, beroende på hur jag mår för stunden. Ibland kan det vara helt rätt med en riktigt "röjig" rocklåt, och ibland njuter jag av en finsk gammal sång med dragspelsmusik i bakgrunden.

Just nu sitter jag och lyssnar på Yana Mangi, en tjej som sjunger en sorts "rock-jojk" En alldeles egen musikstil har hon, ofta med texter som jag känner igen mig i.

Det kanske beror på att vi har en del av våra rötter i två alldeles närliggande byar -inte vet jag. Men jojken som skymtar till ibland i musiken, är ofta väldigt suggestiv, och för mig är det detsamma som ett sätt att komma ner i varv.


Att lyssna på en schamans trummande, eller en tradtionell jojk, kan få mig att stanna av på "fem röda"


MIn mamma sa till mig för ett par år sedan att "mie en tieä miten se tapahtu, mutta sie hävyt olla lappalainen" -Och innan ni "finnar" nu ger er på min stavning,-så VET jag att det inte stavas så, men det var så hon sa. Ordagrant.

Och till er svenskar som inte begrep ett enda ord av det hela, så sa hon ;  "jag vet inte hur det gick till, men du måste vara lapp"

Och det bara för att jag satt och jojkade med i Simon Issat Marainens CD som jag just köpt....


Nu ska jag njuta av Yanas röst en stund till, sedan ska jag krypa i säng och hoppas på lite sömn i natt. Den f-bannade disken i ryggen trycker på en nerv j..el igen, och det gnager (som tandvärk) ända ner i fotknölen -hela tiden...


Go natt alla där ute!

Ovido - Quiz & Flashcards