skogsmommo

Alla inlägg under mars 2009

Av åsa - 8 mars 2009 16:01

Jepps det kan man tydligen.


Jag har tidigare berättat att jag ska delta i en tävling som går ut på att spinna garn av alla gamla ullsnuttar som ligger o skräpar.

Nu är jag klar!


Har stått med huvudet nere i en stor papperspåse, och grävt upp en massa ull.

-Vet ni vad? Ull är dammigt!


Plockat och funderat vilka färger som skulle få vara med, det är ju faktiskt inte så snyggt med grön-orange-lila-röd-blå-gult garn...

Till sist så hade jag rensat ut det blå, röda, rosa och grå från påsen.


Sedan så har jag kardat, blandat, spunnit och tvättat.

-Jepps. Garnet är klart! ca 150g garn blev det (tävlingen gick ut på att man skulle spinna minst 50g) och hänger på tork i badrummet nu.


Lägger ut en bild på spinnrocken och på ullen "före" och "efter"




Jag blev riktigt nöjd. Ska bli kul att sticka något av det när det torkat.

Av åsa - 7 mars 2009 17:40

Tummarna klara! 6 par vantar är nu kompletta, bara kvar att fästa trådarna. Och det ska jag roa mig med framför tv:n ikväll hade jag tänkt.


Vilken tur att det finns TV! Annars hade jag ju aldrig stickat något…


Fast jag borde ta itu med min garnspinning också, och de där handledsvärmarna som jag lovat göra…

Ja, för att inte tala om de där yllesockarna som ligger i mitt nyinköpta bord ”Hatten” och väntar på att få bli färdiga.


Äh!

"Man ska inte jäkta i en färdig värld" brukar en gammal man som jag känner säga.

-Och så rätt han har! Eller hur? 


Av åsa - 6 mars 2009 19:57

Så var det fredag igen, äntligen!


Den här veckan har känts låååång. Kanske för att jag har ont, länge sedan jag hade sådan här värk sist. Inte för att jag har saknat den heller :)


I morgon ska jag vila, göra färdigt x-antal vantar som saknar tummar -trodde ni inte va? *skratt*,

Klura på vad jag ska sticka av garnet jag fick av min hemlis. Det är ett sådant garn som jag vill göra något speciellt av... tror jag... det gäller bara att komma på vad.

Jag har ett par hekto röd merinoull som väntar på att få bli garn också, kanske jag hinner med detta också. Hmmm....????  Insåg just att jag nog får strunta i det jag skrev i början av inlägget "vila"... äh! jag får väl lägga mig före bolibompa så att jag hinner vila lite extra då.


ha en skön helg



Av åsa - 2 mars 2009 18:20

Passa på att vara med i utlottningen av garn!

Vill du inte ha det? Stickar du inte? Men det gör inget, ge det till mig om du vinner!

 http://snitsatstickat.blogspot.com/2009/02/utlottning.html

Kram

Av åsa - 1 mars 2009 16:57

Jag tror inte att jag nämnt det, men jag är med i Stickameras hemlisbyte. Det innebär att jag ska skicka hemliga paket till en person, minst ett varje månad i tre månader framöver. Och någon annan person ska göra detsamma till mig.


Nu har jag fått mitt första hemliga paket!

Har haft så mycket annat i huvudet så jag höll på att glömma bort att berätta det.

Ett jätteläckert garn, stickor, lite recept som jag ska pröva, stickmarkörer som var jättesöta! och så lite stickmönster som ska bli kul att pröva också.


Paketet jag ska skicka iväg ligger på hallbyrån, vad det innehåller? Det kan jag ju inte säga, då är det ju ingen hemlis längre!


Kram!



Av åsa - 1 mars 2009 12:14

Allt för att göra mina vänner nöjda...*skratt*...


Min bästaste kompis från stenålden, jag har nämnt henne tidigare i något inlägg, ville att jag skulle berätta om våra höns.


Hönsbesättningen är inte så stor, den består av; Lina, matriarken i hönsgården. Hon är kritvit och har "långkalsonger" på sig -ni förstår när ni ser bilden...Rune, som är tupp bland småhönsen och två dvärghönor till, som inte har något namn.

Dessa fyra bor i det gamla hönshuset.


Sedan har vi ett litet hönshus till, där tuppen Bosse tror att han bestämmer, han är en stor tupp, och väldigt snäll. hans syster Märta, som är så fruktansvärt nyfiken, och så hönan Krokis med sina tre bruna systrar.


Bosse och Märta är blandraser av Orpington och Plymouth rock höns, slaktvikt ca 2 kg kött... Stooor kyckling med andra ord!


När de var små, så lockade vi på dom med att ropa; "kycklingarna, kom då" hmmm...tja, ni kan tänka er hur det ser ut idag när vi ropar på "kycklingarna"... Då kommer 4 kilo Bosse, och nästan lika stora Märta, med sina 4 medboende hönor springande över gräsmattan. Ni som har sett Jurassic park, minns kanske hur det såg ut när de små dinosaurierna (minns inte vad de hette) sprang? Mhm... prexis så ser de ut när de kommer, och så låter det dunk dunk dunk dunk...


Många av våra vänner har fått sig ett gott skratt när de sett det hela.


lägger in några bilder på "hönsorna" vi har.

Ovido - Quiz & Flashcards