skogsmommo

Alla inlägg den 7 februari 2009

Av åsa - 7 februari 2009 18:43

Har varit på marknad i Jokkmokk med "gubben" min idag. Vaknade 07,20, steg upp och gjorde upp eld i pannan, för det var kallt inne 15,3 stod det på innetermometern... brrr...

Sedan kollade jag termometern där ute på bron, den sa att det var -20 ute.

Funderade en stund, och kom fram till att -"nix, ingen marknad idag". Det ändrade jag på efter ca 15 minuter...
-Ja, vaddå? Har man inte rätt att ändra sig?

Efter en kopp te o en macka, letande efter gubbens täckisar, (han brukar gå i skoteroverall här hemma) letande efter min ylletröja -ja, den där som jag skulle ha, inte alla de ylletröjor som jag visste var jag hade...

Fram med hundhårssockarna, filtskorna, tjocka vantar o mössa. Sedan bar det av mot Jokkmokk.

Träffade guldsmeden Göran från Lannavaara, surrade lite med honom, käkade palt, dyraste palten jag någonsin ätit -men den var god.

Köpte en kruskavel, -ni som inte är så bevandrade i bakningens värld, en kruskavel är en taggig brödkavel.

Två par röda tunna yllesockar till mig själv, en skoterlott bara för att "gubben" sa att jag skulle, och så på väg hemåt så fick jag syn på ett grillgaller till cementringen vi har på gården.

-Fiffig grej, som går att fästa på själva ringen, man behöver inte sticka ner ett rör flera meter ner bland stenar o grus.

Så nu blir det grilla av i sommar (som om jag inte brukade göra sånt annars)

Ni som känner mig, vet att jag sällan använder spisen till matlagning sommartid, älska att elda ute, och då är det ju praktiskt att grilla något samtidigt. Och så är det gott.


Sammanfattning av dagen: kallt, bra inköp, -inget godis, inga kokosbollar, inte ens en suovaskebab!, kul att träffa bekanta, och skönt att bara få vara med gubben utan en massa "måste göra grejer" hela dagen.


sköt om er, och ta vara på varandra!





Ovido - Quiz & Flashcards