skogsmommo

Alla inlägg den 21 februari 2009

Av åsa - 21 februari 2009 08:11

Jag har funderat lite på varför människor som bor i större städer ständigt är stressade.

Jag menar, har någon hört talas om en stressad Kalixbo? -För att förstå detta måste man nog ha hört en genuin Kalixbo prata... Deras tempo är ungefär =normal hastighet på talet delat i 5...


Nåväl, varför är storstadsmänniskor stressade?


Jag tror jga har listat ut det, åtminstone gäller detta för dem som kör bil!


Jag tog fram en vägbeskrivning på min telefon.

Den gäller för: hemifrån mig, till min dotter i Kiruna, 330 km bort.


Sväng vänster ut på Södra ängesbyn -1,1 km

sväng höger vid Ängesbyvägen  -7,5 km

Sväng vänster vid E10/E4 -35,5 km

Svag sväng vänster för att köra in på E10, åk igenom 1 ronell -286 km

i rondellen tar du 3:e avfarten in på Österleden -0,3 km

sväng vänster vid Rampvägen -78 m

Sväng vänster vid Radarvägen (destinationen kommer att vara på vänster sida) -0,1 km


-Ganska så enkelt, eller hur? Man hinner i lugn och ro titta på vägbeskrivningen, dricka sitt kaffe då man tar en pisspaus efter vägen, lyssna på fågelkvitter, äta en matbit i Vippabacken om man vill...


Sedan kollade jag hur vi skulle ha kört bil till IKEA kungens kurva från vårt hotell som vi bodde på när vi var i Stockholm:


Start: Kungsgatan 47, Stockholm

16,7 km


Sväng höger vid Sveavägen -67m

ta infarten till vänster in på Klaratunneln -0,8 km

Svag sväng vänster till Vattugatan -66m

Svag sväng vänster för att köra in på centralbron -1,1 km

Fortsätt på Söderleden -1,5 km

Fortsätt på JOhanneshovsbron -0,7 km

Sväng av på 226/Huddingevägen (Du lämnar avgiftszonen om 0,3 km på 226/Huddingevägen) Åk igenom 1 rondell -0,4 km

Ta infarten till Huddinge -0,5 km

Kör in på 73 -3,4 km

Fortsätt å E20/E4 -6,3 km

Ta avfart 151 mot Skärholmen N -0,3 km

Håll höger vid vägskälet för att fortsätta in på Smistavägen och kör in på Smistavägen -0,8 km

I rondellen tar du 1:a avfarten in på Ekgårdsvägen -0,3 km

I rondellen tar du 2:a avfarten (destinationen kommer att vara på vänster sida) -0,1 km

Kungens kurva IKEA


Jag begriper inte hur jag skulle ha hunnit läsa väginstruktionerna om jag kört själv!

Klart man blir stressad! Jag blev nästan trött av att läsa beskrivningen bara.


Kram på er alla!





Ovido - Quiz & Flashcards