skogsmommo

Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Djur och .....träd.....

Av åsa - 6 februari 2010 19:18

I dag har jag ju varit på vift utomlands. Ända till Finland! Och förutom en massa snöiga granar, och några lika snöiga björkar, så har jag hunnit se lite djur också.


I morse när vi passerade strax norr om Soppero, så flög det upp en stor JÄTTESTOR örn! Jepps, alldeles brevid bilen satt han och åt frukost på en död ren, och där kom jag och störde... skäms på mig!

Men det var en upplevelse att se detta djur på så nära håll. För er som inte gjort det, vill jag bara tala om att ni vill INTE fastna i de klorna!

Efter ytterligare någon mil, så flög det upp två ripor från vägkanten, det är också vackra pippisar. Och en hare skuttade över vägen, alldeles vit var han, och såååå söt.

En renhage med några renar såg vi också efter vägen, dååå blev jag hungrig   


När vi väl kom fram till moster, så var maten framdukad, så hungern stillades, det var kanske tur för mina medpassagerare.


I Muonio så fick jag ett SMS av kompisen "T" som ville att jag skulle fota massor. Hmmm... nåja, det bidde ett par kort på kyrkan i alla fall. Skymningen hann smyga sig på, och det blir inte bra foton då. Tyvärr. Men vi får väl ta och göra en fotosession i vår om du kommer upp hit T.


Nu ska jag vara lite social med husfolket, innan jag stupar i säng. Känns som om jag har kört minst 300 mil idag, fast det i sjäva verket bara är drygt 35...
men i går blev det 35, och lika många mil kvar hem i morgon är det. Ska nästan bli skönt att börja jobba på måndag. Ja, bara nästan, för jag vet att jag har ett 12-timmars pass på jobbet på måndag.


Kram på er, tills jag skriver igen.


 
 
Ingen bild

Moster

6 februari 2010 19:59

Jepp, örnar är fantastiska att se på nära håll! Har sett ett häckande par en gång och det är inte alla som får se under sitt liv. Det var en upplevelse jag aldrg glömmer. Jag förstår att du är trött efter allt resande, men visst är det kul också och träffa lite nytt folk "Hauska tappaa vanha tuttu" som någon har sagt (Bör har varit någon från Tornedalen) ;-) Sov gott - när det väl blir dags för sängen!

 
Åsa

Åsa

7 februari 2010 19:50

Gapskrattar! Mhmmm... man måste nog förstå finska för att fatta poängen i det hela, men så fel det kan bli fast man tänker så rätt.
Prästen i Muodoslompolo hade berättat till morfar att det var så många "jäniksiä" i kyrkan en gång...
Också en sådan där "nästan rätt" grej, som blev något helt annat.
Nåväl, jag har då inte "tappanut" någon, alla levde då när jag åkte hemåt.

kram!

http://www.skogsmommo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa - 8 januari 2012 11:12

  Jaha, vad är nu detta? Jo, jag har bestämt mig, jag ska gå ner i vikt. Och nu är jag på gång. Vikten går neråt, kilo för kilo. Och jag ser ju nu att "fasen" det är inte så himskans långt kvar till målet. (ja, allt är ju relativt)   -Om j...

Av åsa - 19 maj 2011 15:54

I höstas så plockade vi med oss alla mattor och sängkläder hem för tvätt, och nu var det dags för dammsugning och skurande av stugan. Samt att återställa de tvättade pryttlarna. En regnig dag ägnades åt städning och myspys. Så nu är den klar att anvä...

Av åsa - 15 maj 2011 17:52

I dag packade jag in hunden och mig själv i bilen, och rattade iväg upp till stugan. Förra gången vi var dit, så tog vi oss inte in, för tjälen hade knuffat upp bron framför dörren.   Denna gång lyckades det bättre. Dörren gled upp så snällt.  ...

Av åsa - 13 maj 2011 10:23

Jepps,FORTFARANDE! Var till min doktor i måndags, och tänkte att jag får väl en dos med antibiotika till, så blir det bra. Men se, jag har en ordentlig doktor, så han sa till sköterskan att hon skulle ta blodet jag hade kvar, och sedan så fick...

Av åsa - 7 maj 2011 18:29

Jag hade ju förmånen att få ha två av mina älskade barnbarn här under deras påsklov. Och i vanlig ordning, så delade de med sig av små ilskna baciller innan de återlämnades hem till sin far. En veckas påskledighet förvandlades ganska snabbt till y...

Ovido - Quiz & Flashcards