skogsmommo

Alla inlägg den 6 februari 2010

Av åsa - 6 februari 2010 19:18

I dag har jag ju varit på vift utomlands. Ända till Finland! Och förutom en massa snöiga granar, och några lika snöiga björkar, så har jag hunnit se lite djur också.


I morse när vi passerade strax norr om Soppero, så flög det upp en stor JÄTTESTOR örn! Jepps, alldeles brevid bilen satt han och åt frukost på en död ren, och där kom jag och störde... skäms på mig!

Men det var en upplevelse att se detta djur på så nära håll. För er som inte gjort det, vill jag bara tala om att ni vill INTE fastna i de klorna!

Efter ytterligare någon mil, så flög det upp två ripor från vägkanten, det är också vackra pippisar. Och en hare skuttade över vägen, alldeles vit var han, och såååå söt.

En renhage med några renar såg vi också efter vägen, dååå blev jag hungrig   


När vi väl kom fram till moster, så var maten framdukad, så hungern stillades, det var kanske tur för mina medpassagerare.


I Muonio så fick jag ett SMS av kompisen "T" som ville att jag skulle fota massor. Hmmm... nåja, det bidde ett par kort på kyrkan i alla fall. Skymningen hann smyga sig på, och det blir inte bra foton då. Tyvärr. Men vi får väl ta och göra en fotosession i vår om du kommer upp hit T.


Nu ska jag vara lite social med husfolket, innan jag stupar i säng. Känns som om jag har kört minst 300 mil idag, fast det i sjäva verket bara är drygt 35...
men i går blev det 35, och lika många mil kvar hem i morgon är det. Ska nästan bli skönt att börja jobba på måndag. Ja, bara nästan, för jag vet att jag har ett 12-timmars pass på jobbet på måndag.


Kram på er, tills jag skriver igen.


Av åsa - 6 februari 2010 12:14

Jepps, nu sitter jag i Muonio, hos en av mina mostrar (jag har "bara" 5). Har varit på snabbvisit hos en morbror, och en till morbror kom förbi och sa hej samtidigt.

Skönt att kunna "beta av" flera släktingar på samma ställe. Och nu ska vi iväg till mormor, få se om hon känner igen oss, eller om hon är "borta" idag. Man vet aldrig så noga.

Här ser det ut som vanligt, granskog och mer granskog... skillnaden är att sist jag var här, så fanns det ingen snö... Nu är granarna vita.

Undrar om hela finland är täckt med granskog? Ibland känns det så. I alla fall efter drygt 50 mil i bil sedan igår, genom till 90% skog...

Fast större delen av resan går ju iofs. genom Sverige.


Så här såg det ut under större delen av de ca 100 mil jag körde...

  

Ovido - Quiz & Flashcards