skogsmommo

Alla inlägg den 15 januari 2010

Av åsa - 15 januari 2010 21:16

Jag har beställt tre (3) stickböcker, och de landade hemma hos oss i förrgår. Sedan dess har jag varit i det närmaste okontaktbar här hemma...

Finns det något som är lika roligt att bläddra i, och drömma om, som nya stickprojekt?

-Ja, förmodligen så finns det väl det, men just nu så exixterar nästan inget annat här.

Böckerna då, vilka är det?


-"Mostly mittens" av Charlene Schurch

-"The Celtic collection" av Alice Starmore

-"Book of Fair Isle knitting" av Alice Starmore


Boken med vantmönster ligger i stickhörnan, med tanke på att vantar stickar jag alltid... Och jodå, jag har påbörjat ett nytt par med inspiration från boken. Men jag insåg ganska snabbt, att då jag med mina värkande fingrar inte klarar av att hålla stickor tunnare än 3mm, så måste jag räkna om de flesta mönster.

Men vad sjutton, så länge jag har mina pennor och mitt rutiga block, så går ju det mesta att lösa. Det är i alla fall längesedan jag har haft sådan inspiration till att sticka.


De andra två använder jag just nu som kvällslektyr, och med tanke på hur kvällstrött jag är, så lär de räcka läääänge...

Men OJ vilka mönster det finns i böckerna. Jag blir alldeles lyrisk och vill bara sticka mer!

MÅSTE någonstans hitta tålamod att sticka tröjor. Någon som vet om det finns att köpa på burk? Kanske på ICA?

Men i o för sig, så finns nog tålamodet, om mönstret är nog inspirerande, och det är det nog i dessa böcker.


Ja, jag ska fota dem någon dag! När jag ids ta fram kameran, ladda upp fotona och ja -helt enkelt ids....


I morgon är det lördag = sovmorgon. Sedan när jag väl vaknat, så ska jag hämta dottern med barnbarnen som kommit till Luleå nu i kväll. Men de sover inne i stan hos dotterns kusin i natt. Ska bli skoj att få rå om de små yrvädren lite. Sist när de var här, så hade minstingen som är 2 år kommit på att hon minsann inte kunde... "kan inte" varvades med "bill inte" för att i nästa stund avlösas av ett jublande "jag kunde"!


Nu ska skogsmommo ta o krypa till kojs och ladda inför ett par veckor eller något sådant, med småbarn i huset. Tur jag har ett arbete att vila upp mig på!   

Ovido - Quiz & Flashcards