skogsmommo

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

Brrrrrrrrrrrrr.....................

Av åsa - 9 januari 2010 09:20

Jag fryser!

När jag vaknade så tyckte jag att det kändes kallt inne, och jodå! Det var hela 16 grader inne. På med yllesockar och iväg in i pannrummet för att göra upp eld, tända värmeljus på toaletten, och lite överallt (mest för att jag ska kunna inbilla mig att det är helt ok med +16 inne)

In i vardagsrummet för att göra upp eld i öppenspisen också. Nu tror jag att det närmar sig +17  


Utomhus är det rena blidan nu, bara -22,5.

I förrgår så pendlade termometern mellan -30 och -32 hela dagen. Då nöp det bra i kinderna när man var ute.


I går så jobbade både jag och gubben förmiddag, det vill säga, jag jobbar allitd förmiddag och han går 5-skift. Men nu så passade våra tider på ett ungefär ihop, och med den väderlek som rådde, så ville ingen av oss köra den kalla volvon. Alltså samåkte vi till och från jobbet -praktiskt.


När jag plockat upp gubben efter jobbet så skulle vi åka och handla lite innan vi for hem, just då ringer min mobil, det är sonen som (tack och lov) var hemma : "mamma, det sprutar vatten ur röret i pannrummet. Vad ska jag göra?"

Det bidde ingen handling för oss... Vi åkte hem, systemet var tömt på vatten pannan kokade, elementen var iskalla. Gubben skruvade och pillade, knackade och svor. Men ingen värme i elementen...

Efter ett telefonsamtal till en rörkrökare, som verkligen INTE VILLE komma ut till oss i byn en fredag kväll (ja, det lät då så) och med lite felsökning per telefon, så skruvade gubben lite till, han pillade lite här och där på pannan, och hipps vipps så blev elementen varma igen! Det var en liten j-a sprint av något slag som hade hakat upp sig...


Allt detta hände efter en dag på jobbet som jag gärna hade varit utan också... Det började så bra med att kollegan jag skulle jobba tillsammans med inte dök upp på morgonen. Efter att jag jobbat i en och en halv timme, så ringer eländet för att tala om att han var sjuk... DÅ svor jag! Det var för sent att ringa ut någon annan på jobbet, som skulle vara klart om en timme. Så jag jobbade på, svetten rann ska jag säga. Men jag hann!

En kollega som jobbar på ett företag i samma byggnad kommer in till mig och talar om att "vi behöver hjälp idag" -kul. 
Då var flera i hennes "gäng" sjuka, och just i går hade de jättemycket jobb. Ja, sååå typiskt!


Väl inne på kontoret så satte jag mig med faktureringen som skulle göras, då fattas det (naturligtvis) flera fakturaunderlag. Hon som gör dem, sa att hon hade lämnat dem till chefen (som var ledig). När jag fick tag på den lediga chefen, så sa hon att hon inte hade fått pappren...

Vad gör man då? Jo man leker detektiv och letar upp gamla ordrar, gamla körlistor, gamla tidrapporter, och räknar! Jag satt halva dagen och jämförde gamla listor, mot de faktiska uppgifter jag hade (även om de inte var kompletta).

Räknade utt ett snitt, och drog av lite timmar och mil här och där. -Ja kunden ska inte behöva betala ett överpris.

Med facit i hand, så har vi nog förmodligen jobbat mååånga timmar gratis i december...Suck!

Just när jag är på väg till bilen, på väg hemåt, så kommer jag på att personalen som ska jobba helgen har ingen nyckel! Fler telefonsamtal, men det löste sig smidigt, då jag fick tag på en av kíllarna som ska jobba. Så jag svängde förbi honom och lämnade en nyckel i hans brevlåda.


Behöver jag säga att jag somnade ovaggad den kvällen?


Nu ska skogsmommo gå och lägga på mer ved.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa - 8 januari 2012 11:12

  Jaha, vad är nu detta? Jo, jag har bestämt mig, jag ska gå ner i vikt. Och nu är jag på gång. Vikten går neråt, kilo för kilo. Och jag ser ju nu att "fasen" det är inte så himskans långt kvar till målet. (ja, allt är ju relativt)   -Om j...

Av åsa - 19 maj 2011 15:54

I höstas så plockade vi med oss alla mattor och sängkläder hem för tvätt, och nu var det dags för dammsugning och skurande av stugan. Samt att återställa de tvättade pryttlarna. En regnig dag ägnades åt städning och myspys. Så nu är den klar att anvä...

Av åsa - 15 maj 2011 17:52

I dag packade jag in hunden och mig själv i bilen, och rattade iväg upp till stugan. Förra gången vi var dit, så tog vi oss inte in, för tjälen hade knuffat upp bron framför dörren.   Denna gång lyckades det bättre. Dörren gled upp så snällt.  ...

Av åsa - 13 maj 2011 10:23

Jepps,FORTFARANDE! Var till min doktor i måndags, och tänkte att jag får väl en dos med antibiotika till, så blir det bra. Men se, jag har en ordentlig doktor, så han sa till sköterskan att hon skulle ta blodet jag hade kvar, och sedan så fick...

Av åsa - 7 maj 2011 18:29

Jag hade ju förmånen att få ha två av mina älskade barnbarn här under deras påsklov. Och i vanlig ordning, så delade de med sig av små ilskna baciller innan de återlämnades hem till sin far. En veckas påskledighet förvandlades ganska snabbt till y...

Ovido - Quiz & Flashcards